onsdag 25. juni 2014

DIY: Trekk om en lenestol

Det er første gang jeg har prøvd meg på å trekke om en stol, men jeg må si det gikk over all forventning. Det var ikke så vanskelig som jeg hadde trodd, men litt tidkrevende og kronglete er det jo. Rydd vekk alt på stuegulvet, for dette
prosjektet tar litt
plass. Brukte tre kvelder på jobben, men burde være fullt mulig å få det unna på to også. Kanskje én om du er skikkelig gira;)

Det er nok litt ulike fremgangsmåter avhengig av hva slags stol du har, ettersom konstruksjonen kan være forskjellig. Mitt beste tips er å se nøye på hvordan stoffet er trukket og festet når du tar av det gamle. Ta gjerne bilder underveis for å huske hvordan det sitter, og tenk at det nye stoffet skal festes på akkurat samme måte. 

Det kan hende skikkelige møbeltapetserere syns denne fremgangsmåten er helt bak mål, men det funket for meg. Jeg vurderte å gå på kurs, men 3000kr var litt i drøyeste laget å bruke på en stol jeg reddet fra en container. I tillegg blir man jo hakket mer stolt etterpå når man har gjort alt sjæl.

Du trenger:
  • Solid møbelstoff. Vanskelig å si eksakt mengde men hvis du kjøper 2 meter (ca 150cm lengde) bør du være godt innafor på de fleste lenestoler. Jeg kjøpte 2,5 på Stoff og Stil og tror jeg brukte ca 1,5m. Stoffet kostet 125kr/m (trodde møbelstoff var dyrere!)
  • Sytråd i samme farge som stoffet. Viktig at den er lik ettersom den synes godt.
  • Solid bomullstråd dersom du må feste nye knapper på puta. Husk stoff i annen farge til knappene dersom du vil ha det. 
  • Stiftemaskin. Jeg gikk for denne elektriske varianten på Clas Ohlson, og har ikke angret et sekund på at jeg la i en 200lapp ekstra. En fornøyelse å jobbe med. bit.ly/1lQkU02
  • En stol såklart. Min er fra Stokke fabrikker - solid norsk design med andre ord. Sjekk om den har sunket litt sammen og trenger litt ekstra fyll. Jeg byttet ut skumgummien i setet med en bit av en sprinkelsengmadrass fra IKEA. Tynn skumgummi eller vattfyll kan også benyttes. Sybutikker har ofte fyllvatt.
  • Rundtang til fjerning av stifter.
  • Saks og synål.

Kort og grei oppskrift, etterfulgt av en drøss forklarende bilder:

  • Fjern alt stoff, inkl stifter. Bruk en Legg merke til hvordan stoffet er trukket når du fjerner det. Ta gjerne bilder underveis, så blir det lettere å huske hvordan den så ut. Jeg la merke til at trekket på seteputea var sydd på maskin i hjørnene og kanten, men jeg droppet dette. Har hørt at det er veldig vanskelig å tilpasse for å få det stramt nok. Valgte derfor å trekke alt stoffet, og så sy hjørner/kanter etterpå.
  • Mål hvor store stoffbiter du trenger, og legg til minst 10cm i hver retning så du har litt å gå på. Stoffet som blir til overs klipper du vekk etter at det er stiftet fast, så det gjør ingen ting om stykkene blir for store.
  • Stram stoffet skikkelig når du trekker det rundt. Pass på at stoffet blir rett i forhold til mønster eller veveretning. Stift mange stifter. En av utfordringene er å unngå at stoffet blir bølgete i kantene. Vær derfor nøye med å trekke like mye i stoffet overalt og å stifte tett. Blir det skeivt eller er du misfornøyd: bare fjern stiftene og stift på nytt.
  • Sy hjørner og sprekker til slutt for hånd. Bruk kastesting. (Bare rundt og rundt og rundt, se bilde). Sy nåla gjennom en del av stolen for å gjemme tråden når du har festet den. Klipp av akkurat der den kommer opp igjen, så forsvinner enden inni. Stift fast ryggplata så den holder seg på samme plass, sy den fast og fjern stiftene til slutt. Denne delen tar lengst tid, men er avgjørende for et fint resultat. 
Lykke til! Dette fikser du!

The beauty

Her er det mye stoff til overs, men dette klipper du lett av etterpå. Klipp ca 1cm utenfor stiftene.

Sprekken du får når du folder stoffet i hjørnene. Denne syr du etterpå for hånd. Se neste bilde.

Her får du også en sprekk du syr igjen for hånd.

Og slik fester man knapper som presses inn i stoffet. Få noen til å hjelpe deg å dytte den inn i puta når du stifter fast tråden. Den hvite tråden til den gamle knappen er klippet over, det bare ser ikke slik ut ettersom den forstatt sitter fast i sroffet.

Begynner å nærme seg nå!

Ta-daaaa!

13 kommentarer:

  1. Rå kul stol! :) Har sett lenge etter bra blogger der det vises i detalj hvordan man trekker om forskjellige type stoler :) Dette hjalp iallefall meg veldig mye!
    Tommel opp :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott å høre! Jeg er kjempefornøyd med resultatet, og syns det var et veldig artig prosjekt å prøve seg på. Selv uten erfaring;) Lykke til med stoltrekkingen!

      Slett
  2. Blei veldig inspirert av dette, og held no på med eit liknande prosjekt! :) Men lurer på korleis du gjorde det på toppen av ryggen, sydde du saman dei to stoffstykka frå framsida og baksida? Eg tenkte å bruke eit samla stoffstykke til framside og bakside, men det blir kanskje feil..

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger Marie, og beklager sent svar. Trodde jeg hadde svart på denne for lenge siden. Ryggen er et eget stoffstykke som er stiftet fast nederst, mens de tre andre sidene er brettet rundt en tykk papp/sponfiberplate og så sydd fast for hånd i trekket som er festet rundt forsiden. Det går sikkert an å gjøre det på flere måter, men så at det var slik stolen min originalt var trukket, så gikk for samme løsning;)

      Slett
  3. fantastisk! skal trekke om to slike stoler snart :) samme stol med grønn farge står og venter :D

    SvarSlett
  4. Hei,
    Har lyst til å sette igang med dette! Takk for GOD oppskrift! Husker du hvilken farge du brukte? Sjekker Stoff og Stil og det eneste de har som ligner er en farge kalt "Karry"? Er egentlig på jakt etter mer sennepsgul, slik din ser ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Therese! Jeg sjekket stoffogstil.no nå, og jeg tror faktisk det er det samme stoffet og samme farge. Enig i at fargen på nett ser litt grønnere ut, så enten er det dårlig bilde, eller så har de endret fargen litt. Det er hvertfall den stoffserien. Hvis du har mulighet til å sjekke ut i butikk blir du sikkert klokere:) lykke til!

      Slett
    2. Takk! Da sjekker jeg ut i butikken deres :) Hilsen Therese

      Slett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Hei! Så fin stolen ble!!
    Skal trekke om en helt lik stol, men tenkte vi måtte levere den til møbeltapetserer for jeg skjønner ikke hvordan vi skal få selve stolen (den delen jeg skal trekke om) ut av rammen/treverket..det sitter bli bom fast..ikke er det noen synlige skruer eller noe heller... Hvordan gjorde du det? Gikk det greit å sette det sammen igjen og?

    Hilsen Marie

    SvarSlett
  7. Tusen takk for fantastisk hjelp! Ble strålende fornøyd med stolen min :)

    SvarSlett
  8. Så flott den ble.
    Det ser ut som om du har lagt ullvatt over skumgummien på setet, stemmer det?